Robotic Tournament 2015

IMG_20150328_170545

Je to již potřetí, co jsme se vydali ke kolegům do Rybniku, nikoliv vybaveni plavkami, ale roboty. Prozatím každý rok probíhala doprava jinak, a letos po několika změnách došlo na přidání se k autobusu jedoucího z Uničova, který nás měl vyzvedávat u Báňské. Pro ¾ RTO to znamenalo v sobotu ráno jízdu přes celou Ostravu. Naštěstí jsem měl půjčeného žluťáka (elektromobil), tak jsem cestou všechny nabral a nemuseli jsme řešit omezené MHD. Sraz ve škole byl kolem půl osmé, s tím že zmíněný autobus má dorazit mezi půl a celou. Zjištění po příjezdu do laborky, že autobus dorazí až po osmé, nás příliš neudivilo, počítali jsme s tím a měli jsme aspoň čas pobalit věci a přes noc zaschlé nové pneumatiky.

Cesta autobusem se nesla ve znamení dlouhých rozhovorů o robotech, elektronice a všem ostatním. Ani jsem nestíhal registrovat cestu a už jsme byli na místě. Po rychlém rozpočítání se šlo obsadit registraci. Vzhledem k tomu, že čtyřčlenné RTO vezlo 6 robotů účastnících se 8 disciplín, a u každé bylo zapotřebí doplnit podpisy všech, jména,…, chvíli to trvalo. Statečně jsme se pak vydali na již klasická místa u zamčeného bočního vchodu. Z těch nás ale po chvíli, za kterou jsme se stihli částečně vybalit a zprovoznit síť prodlužek, přišel jeden organizátor odsunout, že tenhle koutek je vyhrazen pro účastníky kategorie Lego Constructor. Asi aby to měli blízko, když budou sestavovat stroj podle zadané úlohy. S remcáním jsme přešli do plně obsazeného depa a na konci chodby přecejen našli pár míst, i když vzhledem k místu spíš polomíst. To nás však nemohlo zastavit, rozbalili jsme dílnu, počítače a začali ladit, upravovat, testovat,…

V kategorii sledovačů jsme měli tři zástupce – nemocného Belega II.b, náladovou Lilly a znovužijícího Windridera. Beleg se den po Hranicích, tedy ve středu, 3 dny před soutěží, rozhodl odpálit čip. Díky horkovzdušce však nebyl problém ho vyměnit, ale objevil jsem, že je enkodér na jednom motoru v háji, a nešlo použít ani jeden z jeho výstupů – jeden totiž zatvrzele mlčel a pulzy na druhém vykazovaly chyby. Takže Beleg jel v Polsku bez enkodérů, krok zpátky. Ale i tak se mi podařilo ho trochu poladit, i když to nebylo tak dobré. Lilly jako vždy odmítala komunikovat přes UART a musela být prohřáta, a Windrider působil dojmem, že tentokrát žádná chyba nenastane. Během samotných jízd, kdy se na dvou tratích měla odjet vždy dvě závodní kola (ale už jsme se nedozvěděli, že je možné i testovat na nich), se Beleg II.b dostal na 5. pozici, Windrider na 6. a Lilly udělala několik salt na pravém úhlu, takže neprojela první trať a tím jsme s ní skončili. Takže dvě postupová místa do finále. Pomohlo tomu i to, že v týdnu se zrodil nový nápad na tvorbu gum, a výsledky byly super, přilnavé a použitelné.

Do bludiště jsme měli přihlášeny dva roboty – Steva 2M a Steva S. Prvního, aby vyhrál, a druhého, abychom to zkusili i pravidlem pravé/levé ruky. Kupodivu však cíl byl tímto způsobem nedostupný. Jenže ejhle, všichni soupeři ho používali také. Po komplikacích s velkým předělem mezi deskami bludiště, kde se Steve 2M zasekl, to nakonec docela pěkně projel a umístil se bezproblémově na prvním místě. Nutno podotknout, že ani nezačal rychlé jízdy, nevím jak to bylo letos s pravidly. Poté rozhodčí vyhlásili náhradní pravidlo pro ostatní soutěžící, hodnotí se čas, za jaký se robot co nejvíce přiblíží k cíli. A nakonec z toho bylo pěkné druhé místo pro Steva S.

V kategorii minisumo se ukázal Kuba se svým výtvorem Fafnir. Jestli se ale nepletu, hned v prvním kole narazil na pozdějšího vítěze turnaje, a tak skončil. Avšak v deathmatchi i s upadlým drátkem od motoru skončil druhý 😀

Poslední byla kategorie Robo Drag Race. Pro ty nejrychlejší. Nejlepší. Loni jsme byli s Lilly o pár setin sekundy čtvrtí, 12 metrů rovné dráhy za cca. 2,54 s. Letos se kromě Lilly účastnil i Beleg II.b. A ten hned po několika testovacích jízdách zajel tuto dráhu za 2,22 s. A jelikož bylo několik soupeřů s časy kolem něj, a Lilly loni dosáhla maxima, navíc s trojčlánkovou baterií, přestali jsme ji řešit a začali se tady věnovat jen Belegovi. Ten čas přece musí jít dolů, aspoň nějak, ne? Zatím jeden soupeř zajížděl časy pod 2 vteřiny. Nasadit zase trojčlánek jako loni? No proč ne. Výsledkem po lehké úpravě parametrů, rychlosti a posunutí baterky dopředu, byl čas 1,88 při testu a při soutěžním čase 1,91 s. To je skvělé, ne? Na takového drobka. Sice mu začal hřát stablík, jelikož byl v limitních hodnotách vstupního napětí z baterií, ale ještě chvíli to vydrží. Lehce jsme podlepili gumy, aby se nestáhly, a hurá zkusit ten čas ještě trochu stáhnout a připravit se na finále jak dragu, tak sledovače.

Jenže ouha… Stalo se, co se stalo, Beleg nás opustil a odešel… Stejné příznaky jako v týdnu, čip v háji, spálený. Otázkou je, co bylo příčinou, jestli vadný motor? Jestli z enkodéru něco stále lezlo, co ho zničilo? Nějaký pád? Všechno najednou vypadalo černě, ztraceně. Zvážili jsme všechny možnosti opravy. Čip jsme náhradní neměli a ani by se nám bez horkovzdušky nepovedl sundat. Kombinace s Lilly byla zamítnuta, nepasovalo by to. Znamenalo to ztrátu možnosti boje ve finále sledovače a ztrátu finále Dragu, kde byl na druhém místě, první čas byl 1,58 s.

Finále odstartovalo nejprve sledovači. Beleg II.b byl nahlášen jako shořelý, a Windrider, jak jde vidět na videu, začal dělat na pravých úhlech piruetky (později jsme zjistili ve Vídni že měl problém s jedním čidlem). Takže WR na 5. místě, i tak super. A Drag? Honza si mermomocí chtěl promluvit s organizátory a nakonec to ukecal, takže se Belegovi počítal čas z kvalifikace a skončil teda na skvělém 2. místě.

Podtrženo a sečteno, dvě druhá místa a jedno první, tedy skvělé výsledky na této Polské soutěži. Konec a balení bylo opět trochu horší, Honzovi s Matějem někdo vzal bundy. Ale po dvou týdnech se to vyřešilo, někdo je přibral a touto dobou již putují ke svým majitelům. Autobus z Uničova nás opět vyhodil u Báňské, kde měli ostatní ještě krátkou exkurzi do laborky, a tady jsme se s klukama rozešli, spokojení s tím, jak den dopadl.

Obrázky

Jsou k nalezení na rajčeti.

Videa

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *