Druhá cesta do Prahy s Nissanem Leaf VŠB-Technické univerzity Ostrava

Možná se poctivý čtenář našeho blogu ptá, proč dokumentovat něco podruhé, ale pověstné „S jídlem roste chuť“ se promítá i do naší technické praxe, a tedy i do měření a řízení. Nepřišlo nám tedy špatné po hromadě zkušeností s provozem fakultního elektromobilu zopakovat podzimní jízdu do Prahy. Právě o řízení šlo. Elektromobil Nissan Leaf 24KWh v základní konfiguraci s přímotopem místo tepelného čerpadla a absencí tempomatu je totiž velmi náročný na zkušenosti v řízení v zimních měsících.

V nabitém Leafovi jsme vyrazili ve čtvrtek 16.2.2017 po půl čtvrté směr Praha. Cíl byl vyzvednout 3D tiskárnu a zúčastnit se zaškolení na tomto stroji, který nám i našim kolegům umožní požívat výhod rapid prototypingu. Předem jsme si zamluvili vozidlo, zajistili cestovní příkaz a nechali dobít finance pro dobíjení z nabíjecích stanic připojených do sítě EVmapa. Od naší poslední cesty vyrostla po trase Ostrava – Praha nová nabíjecí stanice, a to v Olomouci. Tento krok byl logický, protože po cestě do Brna byla první rychlonabíjecí stanice až ve Vyškově, vzdáleném od Ostravy 135km. Náš elektromobil by tuto vzdálenost určitě v zimě nedojel, už při první jízdě v září v příjemných 15°C měl s touto vzdáleností problém.

Jeli jsme tedy hodinu a čtvrt neúsporně po dálnici. Za stálého aerodynamického hukotu, nic jiného totiž nejde v EV slyšet, jsme pozorovali, jak elektromobil hltá procenta a kilometry dojezdu. Ke stojánku jsme dojeli bez zobrazeného dojezdu (<20 km). Nabíječka nám ukázala, že v baterii zbývá jedno procento. Než jsme si nakoupili a povečeřeli v OC Haná, nabíječka byla hotová s 87% naší baterie a vypla se. Během 40 minut bylo spotřebováno cca 19,5kWh elektrické energie.

Nepříjemná věc se stala a my si uvědomili, že pověstné „Nikdy nepředpokládej“ jsme opět zvládli podcenit. Předpokládali jsme totiž, že čip, který byl vždy součástí dokladů a který poskytuje přístup do sítě nabíjecích stanic ČEZ, není možno vzít a někam odnést, už vůbec ne bez obrovského varovného listu přes celé okno elektromobilu. Obzvláště když bereme v úvahu, že v Ostravě jsou pouze ČEZ nabíječky. Možné to bylo a co hůře, nám se to stalo. Bylo nám tedy jasné, že na cestě budou problémy. Ne nadarmo vozí elektomobilisté čip pro jistotu na kroužku klíčů od auta.

Další cesta proto vedla do Troubska, což je kousek za Brnem. Tuto nouzovou možnost jsme poprvé využili při první cestě Leafem do Prahy. Tehdy kvůli nefunkčním „áčkum“, tedy nabíječce ČEZu u AAAuto na kraji Brna u výpadovky na Ostravu. Musím říct, že jak geograficky, tak výkonově je nabíječka v Troubsku naprosto vyhovující. Platí se rovněž přes EV mapu. I přes nekřesťanské peníze za 1 kWh (složitě přepočítávané z minut) je EVmapa jedinou spolehlivou sítí stanic v ČR. Do Troubska jsme dojeli za hodinu a opět bez dojezdu. Tentokráte nabíjecí stanice tvrdila, že v elektromobilu je přesně 0 % energie. To nás potěšilo, protože tato jízda byla směřována ne na maximální dojezd, ale na maximální rychlost. Tedy ideálně hospodařit s energií vozu tak, abychom dojeli, klidně s nulou, ale za co nejlepší čas. Důležité je poznamenat, že celou cestu jsme se nebáli si topit, což nás stálo mnoho procent dojezdu. Stejně tak jako rádio, světla, nabíjení telefonu a podobné drobnosti, které ortodoxní hypermiler odkládá, my měli puštěné. Pokud nám minule šlo o ujeté kilometry, nyní nám šlo o pohodlnou služební cestu. Za 45 minut dobito rekordních 22,56kWh. Což nás překvapilo, protože nám bylo řečeno, že více než 18kWh do auta nenacpeme. Hurá tedy do Humpolce – Vystrkova k Tesláckému superchargeru.

Největší nabíjecí stanice v ČR s mnoha stojany zela o půl deváté večer prázdnotou. Žádná Tesla, žádný kolega na výměnu zkušeností. Cesta sem trvala opět hodinu a čtvrt a dojezd byl opět nula. Nabíječka ukazovala rovněž nulu a my během 30 minut dotlačili do akumulátorů 19,15kWh.

Další směr byla už matička Praha. Bohužel díky komplikaci s čipem ČEZ nebylo možné použít nabíjecí stanici u Burger Kingu, hned na kraji Prahy. Naopak jsme museli objet celou metropoli a k Nissanu. Rovněž k EVmapou provozované rychlonabíječce.

Parkovací místo bylo nemilosrdně obsazeno Leafem, ale ne naším a už vůbec ne nabíjejícím se. Prostě tam stál, protože mohl, i když bylo na druhé straně cesty volno. Vzhledem k pokročilé hodině a bezmocnosti bez ČEZ chipu jsme se postavili do druhé řady a zapojili se.

To vše jsme stihli 75 minut od vyjetí z Vystrkova a celkem za 6 hodin a 40 minut od vyjetí z domovské Ostravy. 0% energie bylo i zde samozřejmostí. Po dočerpání 21,7kWh jsme se přesunuli na nedaleké parkoviště, kde jsme se vyspali.

Jednou z nesporných výhod elektromobilu je možnost topeni bez zapnutého motoru. Celou noc jsme si topili. Večer byl náš dlouhodobý energetický průměr po neekonomické jízdě na 14,3kWh/100 km. Ráno toto číslo, po několika ujetých kilometrech, stouplo na astronomických 76,9KWh/100 km. Ano, bylo to nočním topením. Auto jsme ráno nabili opět u Nissanu a bohužel opět stáním v druhé řadě. Bezohlednost některých elektromobilistů začíná kopírovat pověstné zlé spalováky, blokující drze místa u nabíječek. Po rychlých 6kWh jsme přidali ještě posledních několik procent, které jsme zdarma dobili pomalu v OC Černý most na Menekes kabelu z nabíječky PRE. S plnou baterkou jsem se vydali k Průšovi pro tiskárnu. Tam jsme chtěli původně být zapojeni přes obyčejnou zásuvku, ale okolnosti to nedovolily, takže jsme nenabíjeli. Zkusil jsem kontaktovat mobilem Radovana Burkoviče, velkého propagátora EV a aktivního člena čehokoliv, co jen zavání elektromobilitou. Velmi ochotně doporučil kolegy. Nakonec jsme ale zvolili nenabíjet a v nejhorším upravit jízdní styl. Po školení, s kufrem naloženým tiskárnou, a dobrém obědě nezbývalo, než se vydat na zpáteční cestu.

Jak šlo v pátek odpoledne předpokládat, Praha byla zacpaná kolonami. Neustálé popojíždění, jakkoliv je v EV ekonomičtější a ekologičtější, nám začalo dělat starosti stran dojezdu do Vystrkova. Začali jsme tedy odvážně žhavit drát a po dvou oficiálních telefonech na ČEZ čísla jsme dostali kontakt na člověka, který nám sepnul nabíječku u BurgerKingu. V Praze bohužel i malé vzdálenosti znamenají značné časové zdržení a v době, kdy jsme se dostali k sepnuté nabíječce, tam už stál jiný Nissan Leaf. Ten – v plné palbě – patřil panu Janu Hančovi, kterému vděčíme za mnoho zkušeností a postřehů, které nám tam věnoval jako odtahy protřelý elektromobilista. Bohužel volné nabíjení bylo zmařeno. Řešení nabídl sám pan Hanč a nechal nám svůj čip ČEZ s tím, že mu jej máme schovat na velmi tajné místo nedaleko nabíjecí stanice. Tak se stalo. Po malé svačince jsme se vydali s nabitou baterkou směr Vystrkov.

U volantu jsem byl já a poprvé v historii našeho katedrálního Leafa se povedlo rozsvítit želvičku. Oranžová kontrolka želvičky znamená pořádně vybitou baterii a z technického hlediska je už nebezpečné (pro životnost baterií, nikoliv posádku) brát z baterie vysoké proudy, například při rozjezdu. Na sjezdu z dálnice a jediné křižovatce před nabíjecí stanicí se tedy stalo, že místo klasického svižného odpichu, tak typického pro EV, se Leaf ploužil tak líně, až to bylo nebezpečné. Několik set metrů se želvičkou znamenalo pochopitelně nulu v baterii. Za necelých 45 minut diskuze s ostatními elektromobilisty a občerstvování, jsem opět usedl za volant. S nabitými 20,5kWh, které by měly stačit pro dojezd do Troubska.

Poprvé, snad ze strachu z želvičky, snad kvůli profilu klesání z Vysočiny na Brno se nepovedlo vybít baterii pod 5%. Po hodině a deseti minutách jízdy jsme se připojovali k nabíječce v Troubsku. Za 19 minut a necelých 14 kWh bylo hotovo. Matěj vyrazil do Olomouce, k poslední zastávce na cestě domů.

K OC Haná jsme dorazili po hodině a čtvrt. V akumulátorech 0% bez želvičky, což řidiče štvalo, protože by rád tuto metu pokořil taky. K plnému dobití na nejhorší část trasy došlo za 43 minut a 20,7kWh.

Téměř přesně po hodině jsme v Ostravě sjížděli z dálnice. Za 6 hodin čistého času po odjezdu z BurgerKingu v Praze. Nabíjení bylo nutno vyřešit operativně napojením na domovní rozvod. Rychlonabíjet v Ostravě není možno bez čipu ČEZu. O dva dny později byl katedrální Nissan Leaf v pořádku vrácen škole s téměř tisícem najetých kilometrů a novými zkušenostmi pro nás.

Zbývá bilancovat a porovnávat. Nájezd 909 km a platba EVmapě 1.323,- Kč za nabíjení necelých 147kWh dělá z dálkových cest elektromobilem záležitost velmi neúspornou. Průměrná cena 9,- Kč za 1kWh. Spolu s reálnou spotřebou za našich podmínek (zima), kdy na 100 km mezi dvěma stanicemi bylo potřeba přibližně 20kWh se dostáváme na 1,80 Kč/1 km, což je dvojnásobná cena za 1 kilometr při stejné pořizovací ceně vozidla oproti autu na CNG či LPG.

Další otázkou je celkové zvýšení cen prodeje elektrické energie u nabíjecích stanic. Pokud odečtu nabíjení v pražském Nissanu, ke kterému nemuselo dojít, kdybychom měli čip ČEZ, jsme finančně na více než dvojnásobku ceny minulé podzimní cesty. Je nutno odečíst i nabíjení ve Vystrkově, tehdy bylo zdarma. Nyní je sice nejlevnější, ale celková částka je z 1.323,- Kč na 790,- Kč. Pokud zohledníme celkově vyšší spotřebu na podobnou trasu, tj. 147kWh nyní oproti 118kWh na podzim, je nutno brát v úvahu pouze 80 % ceny, což je 632,- Kč. Cena celé trasy na podzim byla 477,-. Za necelý půlrok tedy došlo k navýšení ceny na tuto trasu trasu o třetinu. Pro pořádek nutno dodat, že i paušální cena za čip ČEZu, kde pak nabíjíme bez ohledu na počet kWh zdarma, se v roce 2017 zvedla. A to hned trojnásobně. Duopol ČEZ a Evmapa konkurenci zákazníkovi nepřináší.

Že by se začalo tlačit na zvyšování cen? Že by se průmyslové 2,- Kč/1 kWh změnila výstavba dvou nových nabíjecích stanic na 9,- Kč/1 kWh? V domácích podmínkách jsme schopni z „nočního proudu“ (korektně je to mimošpičkový proud) dobíjet za necelé 3,- Kč/1 kWh, včetně všech poplatků za jističe, OZE, distribuci atd. To by znamenalo, že celá trasa do Prahy a zpět by stála 450,- Kč a cena za km by klesla na velmi výhodných 0,5 Kč/1 km, což společně s nulovou údržbou a dalšími náklady dělá z EV bezkonkurenční nástroj pro levné ježdění. Nám se to ale nepodařilo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *